Presa

ANALIZA: Infrastructura mare de transport poate absorbi 30 mld. euro pana in 2030

Pana in anul 2027, Romania va beneficia de fonduri europene de peste 20 de miliarde euro pentru investitii in infrastructura mare de transport rutier si feroviar, atat din perioada de programare 2021-2027, cat si din Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR).

Alte fonduri, cu o valoare totala de aproximativ 1,5 miliarde euro vor fi alocate pentru extinderea retelei de metrou din Bucuresti, precum si pentru prima etapa de constructie a liniei de metrou din Cluj. La toate acestea se adauga si fonduri bugetare, ducand catre aproximativ 30 miliarde euro investitii in infrastructura rutiera si feroviara mare, pana la finalul acestui deceniu. Potrivit Planului Investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030, aprobat de Guvern in 2021, nevoia de finantare pentru toate sectoarele de transport din Romania este de 72,77 miliarde euro. Din aceasta suma, 34,19 miliarde euro sunt necesare pentru infrastructura rutiera, 20,63 miliarde euro pentru cea feroviara, 10,7 miliarde euro pentru infrastructura de metrou, 4,46 miliarde euro pentru cea navala si 2,79 miliarde euro pentru cea aeroportuara.

Conform Planului, alocarile estimative maxime pentru finantare europeana pana in 2030 sunt de 40,78 miliarde euro (din care 13,43 fonduri externe nerambursabile si 27,35 contributia maxima a bugetului de stat, incluzand mecanismul supracontractarii), rezultand un deficit de 31,99 miliarde euro, care poate fi acoperit de la bugetul de stat, respectiv prin imprumuturi externe si fonduri private. In concluzie, Romania va trebui sa asigure in urmatorii 10 ani contributia financiara aferenta proiectelor cu finantare europeana la care se adauga necesarul pentru finalizarea intregii infrastructuri prezentate in Plan, rezultand un efort financiar reprezentand aproximativ 2% din PIB/an in functie de progresul fizic si financiar al proiectelor. In vederea asigurarii finantarii, Planul Investitional dezvolta o strategie a asigurarii finantarii necesare pe cei 10 ani de implementare, plecand de la corelarea principalelor surse de finantare disponibile Romaniei: PNRR, POT, CEF 2.0 si bugetul national.

Citește articolul complet la: https://www.agendaconstructiilor.ro/files/infrastructura/analiza-infrastructura-mare-de-transport-poate-absorbi-30-miliarde-euro-pana-in-2030.html

APMGS

Adresa: Str. Gârlei nr. 59, camera 1, Bucureşti, Sector 1
Telefon: (+4) 0758 015 833
E-mail: office@apmgs.ro, presedinte@apmgs.ro
NEWSLETTER

Structural Health Monitoring

Un mediu construit de încredere și durabil este cheia siguranței și sănătății umane