Un subiect care are parte de o vizibilitate din ce în ce mai mare: vulnerabilitatea tehnică și economică a podurilor feroviare existente și riscurile imense la care suntem supuși cu toții.
Euronews prezintă starea precară a podurilor feroviare existente din România, menționând că peste 80% dintre acestea necesită reabilitare. Această problemă este esențială nu doar din punct de vedere al siguranței călătorilor și al transportului feroviar, ci și pentru eficiența economică a țării. Podurile vechi și deteriorate afectează grav timpii de transport și pot duce la accidente.
↦ Subliniez importanța investițiilor în infrastructură, având în vedere că reabilitarea podurilor nu doar că ar îmbunătăți siguranța, dar ar contribui și la dezvoltarea durabilă a rețelei feroviare.
↦ În contextul schimbărilor climatice, în mod special, proiectele de reabilitare trebuie să integreze și să utilizeze tehnologii avansate pentru monitorizarea stării structurale a podurilor, un domeniu în care Sixense Romania are expertiză.
↦ Utilizarea tehnologiilor moderne de monitorizare continuă și evaluare a stării infrastructurii feroviare ajută la prevenirea unor probleme grave. Implementarea unor soluții inteligente pentru gestionarea și întreținerea podurilor reduc riscurile și costurile pe termen lung.
↦ În continuare, în majoritatea proiectelor de acest tip nu există încă o analiză și un buget adaptat lucrărilor de urmărire a comportării structurale și geotehnice în timpul execuției și exploatării. De asemenea, în caietele de sarcini întâlnim deseori doar câteva rânduri sumare dedicate lucrărilor de monitorizare – de altfel critice pentru dezvoltarea și întreținerea oricărui proiect de infrastructură de transport și nu numai.
↦ Există încă și un grad de reticență față de performanța tehnică și economică pe care soluțiile digitale de monitorizare structurală și geotehnică o aduc. Realitatea este că încă se preferă lipsa totală a acestor lucrări.
Îmi doresc să nu rămânem blocați în paradigma „merge și-așa”. La APMGS, contribuim la menținerea sănătății structurale a proiectelor de infrastructură feroviară, luăm lucrurile foarte în serios și sperăm să vedem poduri sănătoase structural, durabile și peste care să putem trece în deplină siguranță, fără să avem un gol în stomac.