Presa

Întreținerea corectă a podurilor: ce măsuri trebuie să ia autoritățile publice și ce anomalii apar

Mariana Garștea, CEO Sixense România, a explicat pentru Newsweek România care sunt măsurile pe care autoritățile publice trebuie să le ia pentru întreținerea corectă a podurilor și ce anomalii apar în acest proces.

mariana-garstea-600pxO serie de accidente și evenimente tragice atrag, din când în când, atenția asupra sănătății infrastructurii de transport naționale. Însă ce se întâmplă apoi? Cum rămâne cu dezbaterile aprinse care pornesc în spațiul public?

Ce ajunge să se implementeze concret? Cum facem să nu rămânem doar cu statistici care ne spun în continuare că multe poduri pe care le avem sunt într-o stare nesatisfăcătoare?

Pornind de la aceste frământări și întrebări, am stat de vorbă cu doamna Mariana Garștea, Directorul General al Sixense România, o companie care oferă expertiză și soluții digitale pentru urmărirea construcțiilor în timp.

Echipa pe care o conduce are o experiență de 13 ani pe piața locală și se bazează pe implicarea în mai multe proiecte de infrastructură de transport, monitorizate structural și geotehnic.

În plus, Sixense România este și autorizat ca laborator de încercări și analize în construcții, o autorizație importantă pentru a activa în mod credibil în acest domeniu și a duce la bun sfârșit lucrări de calitate.

Newsweek România: Care sunt principalele provocări ale autorităților publice – legate de menținerea sănătății structurale a proiectelor de pod? Cu ce vă întâlniți „în teren” ca situații?

Mariana Garștea, CEO Sixense România: De-a lungul timpului, în experiența noastră de a lucra ca parteneri în proiecte de pod, am auzit de multe provocări pe care autoritățile gestionare ale acestui tip de infrastructură le au.

Pe unele, le știm cu toții: podurile reprezintă un tip de infrastructură care nu se construiește ușor, care presupune o investiție serioasă și, în plus, reprezintă structuri fragile, ce trebuie în permanență verificate și întreținute. 

Pe scurt, nu poți să construiești un pod, să realizezi o investiție importantă și apoi să nu te mai intereseze care este starea lui: un pod reprezintă o infrastructură critică și cu siguranță nu este „critică” doar atunci când se întâmplă incidente sau accidente grave.

Ci este critică pentru că face legătura dintre localități (uneori, este chiar singura astfel de legătură) și asigură legături comerciale importante, precum și transport în cazul unor situații de viață și de moarte, cum ar fi trecerea unei ambulanțe etc. Toate aceste lucruri sunt bine cunoscute de către autoritățile publice. 

Pentru că demolarea și reconstruirea de la zero a unui pod nu este cea mai bună și eficientă variantă de acțiune din cauza costurilor imense ale acestei investiții, în mod evident este mai degrabă nevoie de soluții de întreținere și mentenanță pe termen lung, imediat de la darea în exploatare a podului în cauză. Iar în general, sunt două modalități de acțiune în acest sens. 

Prima modalitate este cea în care avem de-a face cu poduri deja în exploatare, ce își ating finalul duratei de viață, cu o viteză de degradare accelerată, și care s-au confruntat de-a lungul timpului, cu probleme serioase cauzate de lipsa unui program de întreținere și mentenanță adecvat.

Ce se întâmplă în mod practic și real? Autoritățile publice nu au voie să deruleze lucrări specifice pentru reabilitatea acestui pod, pentru punerea acestuia în siguranță etc., fără o expertiză tehnică, ce să dea starea lui tehnică la momentul expertizării.

Se expertizează podul și apoi se prezintă două scenarii în expertiză. Se alege soluția cea mai avantajoasă economic și se scot la licitație lucrările, daca există buget.

Ce se întâmplă totuși din momentul realizării expertizei până la contractarea lucrărilor? De obicei, nimic.

Pentru că marea majoritate a acestor expertize, cu anumite excepții, nu au recomandări de urmărire specială pentru această perioadă.

Așadar, uneori, între decizia de a reabilita un astfel de pod și momentul în care sunt începute lucrările de reabilitare – pot trece și câțiva ani.

Până atunci, este foarte clar că nu te poți lipsi de structura respectivă și că va trebui găsită o soluție bună, sigură și eficientă de a traversa în continuare podul, fără riscuri pentru comunitate.

În acest sens, autoritatea publică trebuie să ceara în mod imperativ un program de urmărire specială, prin acea expertiză, pentru perioada dintre emiterea expertizei și demararea lucrărilor, astfel încât traversarea acelui pod să fie sigură. 

Apoi, o a doua modalitate de acțiune presupune o întreținere și mentenanță proactive, în cazul podurilor nou construite, în care pur și simplu nu le lăsăm să se ajungă într-o stare de degradare avansată (deseori chiar după câțiva ani, parcă sunt după război); ci, în baza manualelor de exploatare elaborate de proiectanți, se impune să fie implementate planuri de inspectare regulată și măsurători de specialitate.

Cel puțin o dată pe an este important să mergem să verificăm starea tehnica a podurilor, să identificam din timp diverse probleme, totul proactiv și în sensul menținerii siguranței, sănătății structurale și reducerii costurilor de întreținere, pentru a nu permite instalarea unor probleme mai grave, care apoi sunt și mult mai costisitoare.

Aș merge și către un nivel trei de modalitate de acțiune. Uneori, pentru podurile în stare critică, până ajungem la expertiză și până ajungem la diverse lucrări, se impune și monitorizarea automatizată a podurilor, astfel încât să nu cadă în timp ce sunt traversate.

De exemplu, dacă o autoritate publică are în gestiune 1.000 de poduri în stare critică, atunci cu siguranță este mai eficient să existe o soluție de monitorizare în timp real, pentru ca factorii de decizie să știe în orice moment ce se întâmplă cu structurile lor, care este nivelul lor de

siguranță, când iese ceva din parametri și unde este nevoie să intervină, ba chiar să poată prioritiza deciziile de intervenție între o structură și alta, în funcție de nivelul de criticitate, de informațiile și datele care provin din activitatea de urmărire a comportării în timp a acestora. 

Deci vorbim despre o soluție digitală de monitorizare automatizată, real time, atunci când situația o impune cu adevărat, când contextul este critic și când se aduce realmente un beneficiu prin introducerea unei componente digitale, dat fiind că vorbim despre mai multe structuri care pot fi urmărite în același timp și în paralel, iar datele pot fi primite, vizualizate și accesate instantaneu, transparent și în siguranță.

Citeste articolul complet la: https://newsweek.ro/economie/intretinerea-corecta-a-podurilor-ce-masuri-trebuie-sa-ia-autoritatile-publice-si-ce-anomalii-apar

APMGS

Adresa: Str. Gârlei nr. 59, camera 1, Bucureşti, Sector 1
Telefon: (+4) 0758 015 833
E-mail: office@apmgs.ro, presedinte@apmgs.ro
NEWSLETTER

Structural Health Monitoring

Un mediu construit de încredere și durabil este cheia siguranței și sănătății umane