Planșeul peste Dâmbovița din Piața Unirii este practic un pod peste canalul prin care trece râul. Începe în zona unde Dâmbovița intră în subteran și se termină acolo unde iese. Este vorba de o fâșie de beton, cu o lățime de circa 25 metri, care merge pe sub Parcul Unirii, în diagonală. Este un pericol real de colaps? Ce legătură are planșeul cu pasajul subteran din Piața Unirii? Ce înseamnă consolidarea celor două structuri pentru traficul din centrul Capitalei?
Am vorbit cu Conf. univ. dr. ing. Ionuț Răcănel, directorul Departamentului de Rezistența Materialelor, Poduri și Tuneluri din Universitatea Tehnică de Construcții București, și unul dintre specialiștii care au participat la elaborarea expertizei pasajului și a planșeului peste Dâmbovița.
Poate mulți își imaginează că este o structură uriașă, cât toată Piața Unirii care acoperă intrările la metrou, galeriile și pasajul rutier subteran. Nu este însă așa. Este vorba despre un pod peste canalul Dâmboviței, din locul în care râul intră în subteran, până când iese. Peste acest planșeu a fost turnat asfalt, în dreptul căilor de circulație, iar în zona Parcului Unirii s-au amenajat spații verzi și alei.
„Planșeul începe în zona Hanul lui Manuc, în dreptul Străzii Căldărari, unde intră în subteran Dâmbovița și se termină acolo unde râul iese la suprafață, la intersecția bd. Unirii cu bd. Dimitrie Cantemir. Merge pe sub Parcul Unirii, pe diagonală. Lățimea aproximativă este de 22-25 de metri. Grosimea planșeului este variabilă, zic eu între 80 și 120 cm. Practic este un pod peste Dâmbovița”, a explicat inginerul Ionuț Răcănel.
„Sunt degradări severe, altele mai puțin severe. Practic tot acest planșeu stă pe niște cadre de beton armat. În anumite locuri există rigle a căror secțiune este diminuată, s-au desprins bucăți de beton, există armături secționate. Peste cadrele acestea prefabricate sunt niște predale de beton și anumite predale au cedat în timp. Mai sunt niște degradări severe la niște stâlpi, unde practic cămășuiala făcută la consolidare a cedat și trebuie refăcută. Betonul este expulzat în anumite locuri, exfoliat în alte locuri sunt și armături corodate. În alte locuri sunt armături îndoite. Nu sunt niște degradări anormale la vechimea structurii, le întâlnim la orice fel de pod care are o vechime similară”, a explicat Ionuț Răcănel.
Întrebat dacă există pericolul ca planșeul să se prăbușească, inginerul spune că planșeul trebuie reparat cât mai repede, dar nu există în acest moment pericol de colaps.
Pentru efectuarea lucrărilor de consolidare trebuie făcută însă săpătură deschisă, iar asta înseamnă că atunci când se lucrează pe segmentele de sub arterele de circulație, traficul trebuie oprit sau deviat, a explicat inginerul. Iar lucrarea va dura aproximativ 3-4 ani, dacă lucrurile merg bine, sunt bani și organizarea este făcută cum trebuie.
Citește articolul complet la: https://www.hotnews.ro/stiri-administratie_locala-26215005-interviu-este-planseul-peste-dambovita-din-piata-unirii-pericol-colaps-unde-afla-structura-care-generat-panica-cat-dergradata-este-legatura-are-pasajul-unirii.htm