În interviul din luna august 2024 acordat revistei de specialitate AGENDA CONSTRUCTIILOR & FEREASTRA, Mariana Garștea, președinta APMGS, face o trecere în revistă a problematicii actuale de pe segmentul lucrărilor de infrastructură - proiecte speciale.
💬 Cum vedeți evoluția investițiilor în infrastructura portuară (porturi fluviale/maritime), aeroportuară și militară în 2024 și cum credeți că se vor dezvolta aceste infrastructuri pe termen scurt și mediu, având în vedere noul context geopolitic?
În 2024, ne așteptăm la o continuare a tendinței de creștere a investițiilor în infrastructura portuară, aeroportuară și militară, în special datorită contextului geopolitic actual, care a accentuat importanța securității și a accesibilității infrastructurii critice. În acest sens, porturile fluviale și maritime vor beneficia de fonduri suplimentare pentru modernizare și extindere, având ca scop îmbunătățirea capacității de transport și a eficienței logistice. Aeroporturile sunt, de asemenea, în centrul atenției, mai ales în contextul creșterii cererii pentru transportul aerian, post-pandemie. Investițiile vor viza atât infrastructura existentă, cât și dezvoltarea unor noi terminale și piste, pentru a face față traficului în creștere și a îmbunătăți experiența pasagerilor. În sectorul militar, România își consolidează infrastructura pentru a răspunde provocărilor de securitate actuale. Acest lucru include investiții în baze militare, logistică și tehnologie de apărare. De asemenea, colaborările internaționale și parteneriatele strategice joacă un rol important în direcționarea acestor investiții. Pe termen scurt, ne așteptăm la proiecte rapide de modernizare, iar pe termen mediu, dezvoltarea va implica o abordare sustenabilă și inovatoare, integrând tehnologii moderne pentru a răspunde provocărilor emergente.
💬 Cum se desfășoară operațiunile de monitorizare structurală și geotehnică a acestor proiecte? Sunt diferite față de celelalte infrastructuri?
Operațiunile de monitorizare structurală și geotehnică pentru infrastructurile portuare, aeroportuare și militare se desfășoară printr-o abordare integrată, utilizând tehnologii avansate și soluții personalizate în funcție de specificul fiecărui proiect. În cazul infrastructurii portuare, de exemplu, se acordă o atenție deosebită stabilității structurilor și interacțiunii cu mediul acvatic, fiind necesare monitorizări continue pentru a preveni eventuale probleme de eroziune sau alunecări de teren. Pentru aeroporturi, monitorizarea se concentrează pe evaluarea stresului și oboselii materialelor, precum și pe siguranța pistelor și a facilităților conexe. În infrastructura militară, unde securitatea este primordială, operațiunile de monitorizare sunt adesea mai riguroase și pot include utilizarea de drone și senzori avansați pentru a asigura integritatea structurilor.
💬 Care sunt problematicile de actualitate în sectorul siguranței pentru infrastructura de transport în cele trei sectoare (portuar, aeroportuar și militar), în acest moment?
În general, deși principiile de bază ale monitorizării sunt similare, cerințele specifice și condițiile de mediu diferite impun adaptări și soluții tehnice diferite, ceea ce face ca monitorizarea acestor tipuri de infrastructură să fie un domeniu de specialitate complex și provocator. Problematica de actualitate în sectorul siguranței pentru infrastructura de transport în sectoarele portuar, aeroportuar și militar se concentrează pe câteva direcții cheie. În primul rând, este vorba despre îmbunătățirea rezilienței la dezastre. Evenimentele meteorologice extreme și schimbările climatice cresc riscurile la care sunt expuse aceste infrastructuri. Este esențial să ne asigurăm că structurile pot face față acestor provocări. În al doilea rând, vorbim despre securitatea cibernetică. Pe măsură ce infrastructura devine din ce în ce mai digitalizată, riscurile de atacuri cibernetice cresc, punând în pericol funcționarea normală a porturilor, aeroporturilor și bazelor militare. În al treilea rând, se impune întreținerea și renovarea infrastructurii. Multe dintre aceste structuri au fost construite cu decenii în urmă și necesită modernizări pentru a se adapta cerințelor actuale de siguranță și eficiență.
💬 Care sunt cele mai noi tehnologii utilizate în monitorizarea proiectelor?
În ceea ce privește tehnologiile utilizate în monitorizarea proiectelor, se remarcă:
- Senzorii IoT (Internet of Things) sunt folosiți pentru a colecta date în timp real despre condițiile structurale și geotehnice, oferind informații esențiale pentru prevenirea problemelor.
- Dronele sunt utilizate pentru inspecții aeriene, oferind o vedere de ansamblu rapidă și precisă a infrastructurilor, în special în zone greu accesibile.
- Modelarea 3D și simulările permit o analiză detaliată a comportării structurilor sub diferite condiții de stres, facilitând planificarea și intervenția rapidă.
- Sistemele de monitorizare a vibrațiilor sunt esențiale în evaluarea impactului activităților de transport asupra integrității structurale a infrastructurilor.
Prin integrarea acestor tehnologii avansate, putem asigura o monitorizare eficientă și o gestionare mai bună a riscurilor asociate cu infrastructura de transport, contribuind astfel la siguranța și eficiența acestora.
Asociația Profesională pentru Monitorizare Geotehnică și Structurală (APMGS) își propune să îmbunătățească conectivitatea, schimbul de informații și să crească gradul de conștientizare a disciplinelor și instrumentelor de monitorizare structurală și geotehnică în rândul proiectanților, constructorilor, dezvoltatorilor, investitorilor, proprietarilor de clădiri, de infrastructură etc. Obiectivele asociației sunt constituite, printre altele, din coordonarea și integrarea tuturor eforturilor pentru o mai bună dezvoltare și aplicare a tehnicilor de monitorizare structurală și geotehnică în România; prezentarea realizărilor, facilitarea schimbului de idei și diseminarea cunoștințelor din domeniu la nivel național și internațional; promovarea și facilitarea cercetării în domeniu etc. Mulțumim revistei Agenda Construcțiilor & Fereastra pentru ajutorul oferit în acest sens.