Din punctul meu de vedere, în Regiunea de Nord-Vest a României, atât proiectanţii, cât şi administratorii, încep să înţeleagă faptul că monitorizarea structurală şi geotehnică este o componentă cheie atât în proiectarea, cât şi în execuţia şi în mod obligatoriu în etapa de exploatare a proiectelor de construcţie.
Pe partea de infrastructură rutieră, de fapt greşelile din trecut sunt lecţii ce necesită a fi învăţate, conştientizate de toate părțile implicate.
În final, scopul tuturor este acela de a identifica problemele structurale şi geotehnice înainte ca acestea să devină critice, astfel încât, pe termen lung, să se evite costurile şi riscurile de siguranţă.
Pe proiectele pe care le cunosc s-au instalat, în zonele critice înclinometre şi piezometre, pentru urmărirea comportării în timp, însă doar după manifestarea fenomenelor de instabilitate ale versanţilor, fie în perioada de execuţie, fie în perioada de garanţie.
Cel mai nou proiect din regiune, drumul de legătură de la A3 la DN 1 în zona localităţii Tureni conţine o componentă de monitorizare, din faza de proiectare.
În viitor, sper ca acurateţea datelor colectate să crească şi să se pună în aplicare soluţii integrate, inclusiv soluţii automatizate, acolo unde se impune. Şi bineînţeles, această activitate trebuie analizată mult mai în profunzime, e nevoie de o abordare mult mai procedurată şi riguroasă.
Pentru zona de Nord Vest provocările viitorului sunt marile proiecte: Metroul Cluj, tunelul Meses, Autostrada Nordului, care va traversa zona montană şi care va face legătura cu regiunea Nord-Est.